Doorbraak van zorg op afstand!

vrijdag 08 augustus 2014
Door: Joost Hermanns, directeur uw Compaan

Doorbraak van zorg op afstand: geen kwestie van technologie maar van samenwerken!

De roep om moderne technologie te gebruiken in primaire zorgprocessen in de ouderenzorg wordt steeds luider. Op 2 juli schreven Minister Schippers en Staatssecretaris Van Rijn nog een brief naar de Tweede Kamer waarin ze een ambitieus beleid op het gebied van ehealth voorstaan.

De mogelijkheden van ehealth in de ouderenzorg zijn legio. Het inzetten van beeldbellen om zorgvragen van cliënten af te handelen, makkelijk berichten uitwisselen over planning, automatische herinneringen voor medicijnen en een online logboek zijn maar enkele voorbeelden. Het doel is om zorgkosten te verminderen. Ik durf te stellen dat als we per cliënt 1 uur zorg per maand besparen, de investering voor technologie zichzelf in een jaar terugverdient. Daarnaast kan het slim inzetten van digitale hulpmiddelen bijdragen in het welzijn van ouderen. Winst op twee fronten dus, ouderenzorg kan efficiënter en cliënten voelen zich gelukkiger. Waarom gebeurt dit dan niet op grote schaal?

Een veelgehoorde opmerking in zorgland is dat de technologie de behoeften van cliënten en zorgverleners nog niet goed genoeg ondersteunt. Ik betwijfel dit. De mogelijkheden van technologie zijn eindeloos. Dagelijks worden wereldwijd tientallen nieuwe apps op het gebied van gezondheid en zorg gepresenteerd. Technologische leiders als Samsung, Google en Apple lanceren nieuwe diensten voor zelfzorg en dichter bij huis worden nieuwe producten ontwikkeld door bijvoorbeeld Focus Cura en ons eigen initiatief de Compaan, een tablet speciaal voor ouderen. Een markt die wellicht nieuw is en daardoor nog versnipperd maar ook een markt die zich razendsnel ontwikkelt. Technologisch kan zoveel, dat is zeker niet de bottleneck voor grootschalige uitrol. Goede afstemming over behoefte en invulling is natuurlijk wel belangrijk.

Wat is dan wel de reden dat technologie in primaire zorgprocessen als lastig wordt ervaren? Feit is dat er veel direct betrokkenen zijn. Voorop natuurlijk oudere zorgvragers voor wie het gebruik van een tablet nog lang niet zo vanzelfsprekend is. Daarnaast is het voor zorgverleners wennen. Zorg is van nature mensenwerk. Toch kan vooral op communicatief vlak veel voordeel behaald worden. De manier waarop zorgmedewerkers in hun privéleven hun smartphones en tablets gebruiken helpt hier zeker bij. Uiteraard hebben we ook te maken met familie die mantelzorg verleent. Misschien zelfs nog mensen uit de buurt die vrijwillig hun steentje bijdragen. Juist bij de integratie van professionele zorg en mantelzorg is veel voordeel te halen, technologie is bij uitstek geschikt om informatie te delen. Professionele zorg en mantelzorg kunnen hierdoor beter op elkaar aansluiten en veel makkelijker samenwerken.

De zorgverlener is de spil in dit proces. Hier ligt dus ook een fantastische mogelijkheid om het voortouw te nemen en platformen te implementeren die samenwerking tussen de cliënt, familie en de zorgverlener mogelijk maken. Bij het ontwikkelen van de Compaan hebben we die verschillende groepen voor ogen gehad en samen met hun gekeken naar de wensen en belangen. Inmiddels zijn we in staat om een tablet aan te bieden die ouderen mee laat genieten van de foto’s van kleinkinderen, die daarna met een druk op de knop een beeldverbinding opzet met een verpleegkundige en die ook nog de familie realtime inzage geeft in het zorgproces. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden...

Reageer op dit bericht

Velden gemarkeerd met * zijn verplicht

Kies een webwinkel

Intramuraal Groothandel