Digitalisering in de (thuis)zorg gaat te langzaam

dinsdag 04 juli 2017

De digitalisering in de (thuis)zorg gaat veel te langzaam. Dit vinden zorgondernemers René Kamerbeek en Karel Jonker. ‘Doordat systemen niet op elkaar aansluiten en zorgprofessionals (mede daardoor) veel dubbel werk doen, verspillen ze tijd en geld’, zeggen ze.

‘Zorgverzekeraars en zorgaanbieders werken ieder met hun eigen systeem, MedMij heeft alles behalve een sturende rol en de politiek vindt het elektronisch patiëntendossier geen sexy onderwerp. Hoe fijn zou het zijn dat systemen op elkaar aansluiten en slimme en tijdbesparende apps worden omarmd? Er zijn zoveel mogelijkheden voor digitalisering en automatisering, maar zorgverzekeraars en zorgaanbieders grijpen deze kansen niet’, vinden ze.

René Kamerbeek is algemeen directeur en eigenaar van Vegro, een landelijk opererend bedrijf dat hulpmiddelen en verpleegartikelen uitleent, verhuurt en verkoopt.  Karel Jonker is commercieel directeur bij hetzelfde bedrijf.

Vegro krijgt dagelijks zo’n tweeduizend telefoontjes binnen van (wijk)verpleegkundigen die een rolstoel, bed of po voor een cliënt bestellen. ‘U leest het goed: telefoontjes. Hoewel we een handige app hebben, waarop professionals in een paar klikken samen met hun cliënt de juiste bestelling kunnen doorgeven, belt 98 procent van hen de bestelling door’, aldus Kamerbeek.

‘Via de telefoon geeft de verpleegkundige de gegevens van de cliënt door, ze vertelt ons waarvoor de cliënt de rolstoel of het hoog-laag bed nodig heeft en na enkele minuten geeft zij een bestelling door. Een tijdrovende klus. Voor de verpleegkundige, die haar tijd veel beter kan besteden. Maar ook voor ons. We doen dubbel werk’, legt Jonker uit.

‘Naast de vele telefoontjes krijgen we nog iedere dag faxen binnen, geheel volgens de geldende regels en voorzien van een stempel van de huisarts. Je zou bijna vergeten dat de mensen die deze faxen versturen waarschijnlijk al jaren een mobiele telefoon hebben en moeiteloos hun e-books, kleding en elektronica online bestellen. Wat gaat er mis?’ vragen ze zich af.

Vegro, maar ook andere partijen, zijn volop bereid te investeren in handige tools en apps. ‘Wij willen heel graag efficiënter werken en de zorg betaalbaar en toegankelijk houden. Het probleem is echter dat het merendeel van de zorgorganisaties niet inspringt op de ontwikkelingen. Lang niet alle zorgprofessionals beschikken over mobiele devices en veel ICT-afdelingen zijn bang dat de uitvoerig geteste apps niet veilig genoeg zijn.’ Onnodige drempels die allemaal weggenomen zouden moeten worden.

‘In Nederland is al jaren sprake van extramuralisering. De vraag naar wijkverpleegkundigen en hulpmiddelen, waardoor mensen langer thuis kunnen blijven wonen, stijgt. De mogelijkheid om informatie digitaal uit te wisselen en verdere digitalisering wordt dus steeds belangrijker. Wij vinden dat dit proces veel te langzaam gaat en daar is de cliënt de dupe van!’, besluiten ze.

Kies een webwinkel

Intramuraal Groothandel